映画大国アメリカでは8月27日はナショナルシネマデーになるそうです。 文字通りですが映画館で映画を見ようデーです。シネマファンデーションというNPOが映画館での鑑賞率を上げようとアメリカ中の映画館に持ちかけ始まったそうで全米3000カ所以上の映画館、映画の本数だとおよそ3万本以上がこの日1日限り4ドル以下でみられます。
あまり聞き慣れないナショナルシネマデー。去年就任式が行われた際はコロナの影響が強くあまりパッとしないようでしたが今年は期待できるのではと騒がれています。
“Building on the unprecedented success of last year’s inaugural National Cinema Day, the Cinema Foundation is calling on film fans across the country to gather for a national day to celebrate the magic of the movies on the big screen,” said the National Cinema Foundation in a statement. “The second annual National Cinema Day celebrates the power of movies to bring us all together, and discounted admissions for all movies at participating U.S. theaters in all formats (including Premium Large Format screens) will be no more than $4.”
most movie fans appear to prefer to watch at home. When asked if (costs being roughly the same) they would rather see first-run films in a movie theater or as a digital rental at home (assuming both options were available at the same time), a stunning 70% of participants say they are more likely to watch at home versus only 13% who said they were likely to go to the theater. 17% of survey participants said they were not sure which they would choose.
In summary, while movie theaters face challenges from evolving consumer habits and technological advancements, they also offer unique experiences that cannot be fully replicated at home. The future of movie theaters will likely depend on their ability to adapt to changing trends, offer compelling reasons for people to attend, and find a balance with streaming platforms and home entertainment options. It’s possible that movie theaters may evolve rather than becoming completely extinct, finding new ways to remain relevant in a changing entertainment landscape.
家での映画鑑賞を好む消費者を振り向かせることはかなりのチャレンジであるものの、映画館でしかできない魅力を引き出すことが まだできるであろうと言っています。今後の映画館の存続には現在変わりつつあるトレンドにうまく適応して消費者を強力に呼び寄せる策を提供していく必要があるそうです。具体的には書いてはいないのですがとにかく映画館が消滅するというよりも何か新しいエンターテイメントが映画館では発明される可能性があるとAIが言っていますがどうなのでしょうか。
実在する人間の意見も多数あります。下記コメントサイトからの抜粋ですが数ある中でも自分には説得力があるように思えました。
Getting older audiences back may take more than good movies that attract that demographic. As far as innovation goes, Fithian thinks it’s rather simple: Moviegoers want things they can’t get at home, like reclining seats and high-end food and beverage options (like those at the Alamo Drafthouse Cinema chain, where customers order from their seats). But a robust supply of good movies is a start. “It’s fair to say that an older audience isn’t running out to theaters like they did in the past,” Orr said. “But I think quality storytelling will win out in the end.”
AIの意見とも似ていますが映画館に人を呼び戻す意見がもう少し具体的に3点指摘されています。
1点目は映画館での映画を楽しんだ高年齢層をターゲットにすること。上記にも古き良き時代なんて言いましたが人間年を取ると楽しかった頃の経験は余分な労力や費用を使ってもまたやりなくなるものです。旅行がきっといい例かもしれません。今のデジタル世代真っ最中の年代よりよっぽど腰が軽いのは間違いないでしょう。しかも彼らは懐にも余裕がああります。
2点目はAIと少し似ていますが、ホームシアターではできない体験を映画館で提供するべきだと言っています。心地よくリクライニングする座席、自分で作らなくていいうまいご飯とドリンク。金を払っているだけあるので観客は座るだけです。どこまで人間は横着に慣れば気が済むのかわかりませんがリモコンで画像調整、音声調整なんてのも映画館では要りません。
3点目は映画鑑賞全般ですが、客の満足のするハイクオリティーな新しい映画の公開がやはり映画館に人を運ばせる1番効果的な方法だとコメントしています。
AMC Century City 15 |
10250 Santa Monica Blvd, 2000 |
|
AMC The Grove 14 |
189 The Grove Drive |
|
Alamo Drafthouse Cinema – Downtown Los Angeles |
750 West 7th Street |
|
Cinemark 18 & XD |
6081 Center Drive |
|
Cinemark Baldwin Hills Crenshaw Plaza 15 + Xtreme |
4020 Marlton Avenue |
|
Cinemark Playa Vista and XD |
12746 W Jefferson Blvd |
|
Laemmle Royal |
11523 Santa Monica Boulevard |
|
Landmark Nuart Theatre, West Los Angeles |
11272 Santa Monica Boulevard |
|
Landmark Westwood, Los Angeles |
1045 Broxton Avenue |
|
Regal LA Live & 4DX |
1000 West Olympic Boulevard |
|
Regal North Hollywood & 4DX |
6150 Laurel Canyon Road |
|
Regency Bruin – Westwood Village |
948 Broxton Avenue |
|
Regency Village – Westwood Village |
961 Broxton Avenue |
|
Vintage Cinemas Vista Theatre |
4473 Sunset Boulevard |